Zamknij

Połączenie kolejowe z powiatem międzychodzkim coraz bliżej

17:51, 13.07.2021 Krzysztof Suszka Aktualizacja: 18:47, 13.07.2021
Skomentuj W urzędzie marszałkowskim podpisano umowę na przygotowanie Wstępnego Studium Planistyczno - Prognostycznego dla linii 368/foto: starostwo powiatowe w Międzychodzie W urzędzie marszałkowskim podpisano umowę na przygotowanie Wstępnego Studium Planistyczno - Prognostycznego dla linii 368/foto: starostwo powiatowe w Międzychodzie

Dzisiaj ( 13 lipca ) o godzinie 9.00 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego została podpisana umowa z wykonawcą na przygotowanie Wstępnego Studium Planistyczno - Prognostycznego dla projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód- Szamotuły”. Jest to pierwsza umowa podpisana przez UMWW spośród pięciu projektów zgłoszonych do programu Kolej+. W wyniku postępowania przetargowego wykonawcą wybrano znane poznańskie biuro projektów BBF, które posiada duże doświadczenie w przygotowywaniu tego typu dokumentacji. 

Z ramienia Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu podpis składał Wicemarszałek Krzysztof Grabowski. Natomiast z ramienia firmy BBF Prezes Maciej Adamczak. W spotkaniu udział wziął również przedstawiciel samorządów położonych wzdłuż przedmiotowej linii a zainteresowanych jej rewitalizacją, Starosta Powiatu Międzychodzkiego Rafał Litke oraz Pełnomocnik Stowarzyszenia Metropolia Poznań ds. Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, Bogdan Frąckowiak.  Dodajmy, że jest to pierwsza umowa w ramach programu Kolej+ w wojewo?dztwie wielkopolskim.

To kolejny, drobny, ale jakże ważny krok w kierunku przywrócenia połączeń kolejowych do Powiatu Międzychodzkiego. Jesteśmy bardzo zadowoleni i mamy nadzieję, że efekt finalny Studium wskaże zasadność rewitalizacji tej linii – mówi Starosta Rafał Litke. 

Dzisiejsza informacja jest o tyle ważna, że jeszcze parę miesięcy temu dalszy los tego projektu wisiał na włosku. Przypomnijmy, że powodem była decyzja Rady Gminy Chrzypsko Wielkie, która początkowo nie zgodziła się na dofinansowanie przygotowania Studium. Brak jedności samorządów w kwestii współfinansowania mógłby przesądzić losy projektu i nie zostałby dalej procedowany przez Urząd Marszałkowski.  

Posaliśmy o tym TUTAJ

Ostatecznie, po wielu rozmowach i spotkaniach udało się przekonać Radnych Chrzypska Wielkiego do zasadności tego projektu. Projektu, który pozwoli zlikwidować jedną z białych plam w transporcie kolejowym Wielkopolski, jakim jest powiat międzychodzki. Wkład Samorządu Województwa Wielkopolskiego w przygotowanie Studium wynosi 50% wartości. Drugą połowę dokładają samorządy gminne i powiatowe oraz Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Koszt przygotowania Wstępnego Studium opiewa na kwotę 1.076.250,00 zł. 

Dokument ma zostać przygotowany do połowy listopada 2021 roku. Natomiast Marszałek musi przekazać go do PKP PLK z pozostałymi dokumentami wymaganymi w II etapie naboru do programu Kolej+ do 24 listopada. W lutym 2022 roku okaże się, czy linia nr 368 znajdzie się na liście rankingowej programu. Po zakończeniu rewitalizacji linia Międzychód- Szamotuły ma szanse stać się kolejną linią funkcjonującą w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. 

Równocześnie trwają działania po stronie lubuskiej, która do programu Kolej+ zgłosiła 7 projektów, w tym m.in. remont linii nr 363 na odcinku Międzychód- Skwierzyna i dalej do Gorzowa Wielkopolskiego. Wczoraj podczas konferencji Wicemarszałka Województwa Lubuskiego przekazano informację, że do dalszego procedowania przekazuje się dwa projekty, w tym właśnie linię nr 363. Jest to wynikiem ustaleń pomiędzy samorządami a Urzędem Marszałkowskim ws. współfinansowania Studium. W tym przypadku samorządy również dołożą 50% wartości, która według najtańszej oferty zgłoszonej w przetargu dla linii nr 363 wynosi 709.710 zł. Swój wkład finansowy w ten projekt będzie miał również samorząd powiatu międzychodzkiego oraz gmina Międzychód.  Odcinek linii kolejowej nr 363 pozwoli spełnić znaczną część docelowej osi komunikacyjnej Poznań – Międzychód - Gorzów Wielkopolski - Szczecin. 

W opinii wielu mieszkańców oraz samorządowców to niebywała szansa rozwoju komunikacji kolejowej w tej części regionu, ale i kraju. Zapewniłobyto mieszkańcom atrakcyjne połączenia kolejowe nie tylko ze stolicą województwa – Poznaniem, ale również częścią województwa lubuskiego. Samorząd Powiatu ściśle współpracuje w tej kwestii m.in. z Prezydentem Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. 

Rewitalizacja linii nr 368 to część większego projektu ponadregionalnego jakim jest oś komunikacyjna, o której mówimy od ponad 2 lat, tj. Poznań – Gorzów - Szczecin przez Międzychód. Realizacja tego zadania oraz remont odcinka linii nr 363 do Skwierzyny pozwoli uzyskać połączenia kolejowe Międzychodu z Poznaniem, ale także z Gorzowem Wielkopolskim Będzie również alternatywą dla połączeń Poznań - Gorzów, wobec nadmiernie obciążonej linii przez Krzyż i Zbąszynek. Ściśle współpracujemy z Miastem Gorzów Wielkopolski i mamy nadzieję, że oba projekty doczekają się szczęśliwego finału – mówi Starosta Rafał Litke.

Można więc stwierdzić, że pociąg jedzie już w kierunku powiatu międzychodzkiego i nabiera prędkości.

(Krzysztof Suszka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%