Zamknij

Szukasz prezentów? Pamiętaj o swoich prawach w przypadku nietrafionego zakupu

17:31, 19.12.2022 Źródło: UOKiK Aktualizacja: 19:25, 19.12.2022
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/ Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/

Wybierasz prezenty dla najbliższych? Pamiętaj o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu. 

- Wybór podarunków dla najbliższych oraz przygotowania do świąt sprawiają, że grudzień to okres wielu wyzwań. Dlatego przegotowaliśmy kilka praktycznych porad dla konsumentów w ramach akcji #IdąŚwięta - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawuje nadzór nad rynkiem i wraz z Inspekcją Handlową dba o to, by do konsumentów trafiały tylko bezpieczne produkty. Współpracuje również z Krajową Administracją Skarbową – która ujawnia i zatrzymuje już na granicy towary stanowiące zagrożenie i takie, które niespełniają wymagań.

– Do końca 3 kwartału 2022 roku funkcjonariusze KAS nie dopuścili do obrotu ok. 40 milionów sztuk towarów - podkreśla Szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk.

W okresie przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem, jakim prezentem uszczęśliwić bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się na zakup karty podarunkowej. Zastanów się, dla kogo kupujesz kartę i dokładnie przeczytaj regulamin. Sprawdź, jak można skorzystać z karty jaki jest jej termin ważności, jakie zakupy umożliwia, czy jest jednorazowego czy wielokrotnego użytku, czy można skorzystać z niej stacjonarnie czy internetowo, czy umożliwia zakupy tylko u jednego sprzedawcy czy u kilku, czy trzeba zarejestrować ją przed zakupami.

Datę ważności określa sprzedawca. Informacja o niej musi być wyraźna, jasna i zrozumiała. Niektórych kart można użyć tylko stacjonarnie, inne – tylko online. Nie każdy będzie mógł skorzystać z bonu, który umożliwia zakupy tylko przez internet – weź to pod uwagę.

Twoje prawa

Gdy zamawiasz online - produkt możesz zwrócić w ciągu 14 dni od zakupu. Musisz posiadać dowód zakupu, np. potwierdzenie transakcji lub elektroniczną fakturę. Powiadom sprzedawcę i dokonaj zwrotu zgodnie z jego instrukcją.

Istnieją jednak wyjątki od tej reguły – produkty, których nie możesz odesłać. Są to m.in. produkty spersonalizowane. Wybierając t-shirt ze swoim zdjęciem lub biżuterię z inicjałami - zwróć uwagę na to, czy są w rozmiarze obdarowywanego.

- Zachęcamy do rozsądnych zakupów. Kupujmy tyle, ile faktycznie potrzebujemy i wybierajmy mądrze. Sam fakt obdarowywania bliskich z pewnością przyniesie im mnóstwo radości, jednak przemyślmy to, co przyda im się najbardziej. Nietrafione prezenty tylko obciążą środowisko, a takich, które są spersonalizowane – nie będzie można zwrócić - mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Gdy kupujesz w sklepie stacjonarnym - upewnij się przed zakupem, czy sklep umożliwia odstąpienie od umowy, jeżeli tak, to na jakich warunkach. Zwrot produktu zależy od dobrej woli sprzedawcy – to on ustala zasady. Może np. oferować wyłącznie wymianę lub zwrot środków na kartę podarunkową.

 

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%