Zamknij

Adam zaprasza na czarny szlak z Sierakowa do Góry

13:10, 08.11.2020 Adam Pieszo przez kraj Aktualizacja: 13:23, 08.11.2020
Skomentuj Czarny szlak z Sierakowa do Góry nalezy do jednych z najciekawszych w Krainie 100 Jezior / foto: Adam Pieszo przez kraj Czarny szlak z Sierakowa do Góry nalezy do jednych z najciekawszych w Krainie 100 Jezior / foto: Adam Pieszo przez kraj

Mimo pandemii nadal wędrujemy przez kraj. Dzisiaj Adam ponownie zaprasza na jeden ze szlaków Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego.

Cześć. Dziś pragnę zaproponować Wam kolejny szlak z terenów Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego, a mianowicie szlak oznakowany znakami czarnymi z Sierakowa do Góry. Jak dla mnie jest to jeden z ciekawszych szlaków Pojezierza. Szczególnie atrakcyjny wizerunkowo na odcinku Sieraków Huta – jezioro Jaroszewskie (ośrodek).

Wędrówkę rozpoczynamy zgodnie z oznakowaniami szlaku przy budynku byłego dworca kolejowego w Sierakowie (0,0 km). Dochodzimy ulicą do skrzyżowania, na którym to odbijamy chodnikiem w lewo. Przechodzimy pod wiaduktem i idziemy wzdłuż zabudowań Huty Szkła po czym skręcamy w lewo tuż za zakładowym płotem (0,6 km). Ścinamy polankę trochę na prawo skos docierając w ten sposób do lasu. Czeka nas teraz wędrówka terenem leśnym z kilkoma leśnymi skrzyżowaniami. Większość czasu idziemy na wprost, w jednym bodajże tylko miejscu skręcamy w prawo i chwilę później w lewo i znów kontynuujemy idąc cały czas na wprost. Etap ten nie jest specjalnie długi i ciężki do rozeznania. Już po kilkunastu, no może kilkudziesięciu minutach (w zależności od tempa marszu) znajdziemy się przy brzegu malowniczo tu ulokowanego jeziora Lutomskiego (2,4 km).

Jezioro Lutomskie, którego nazwa pochodzi od wsi Lutom ma typowo rynnowy charakter i cechuje się podłużnym kształtem. Jego długość wynosi 6800 m i ciągnie się od wsi Lutom aż pod Sieraków. Maksymalna głębokość tego akwenu to 18 m.

Początkowo idziemy dość szeroką piaszczystą drogą (przebiega nią także szlak rowerowy), z której jednak wkrótce zejdziemy zagłębiając się w przybrzeżne zarośla. Pójdziemy teraz ścieżką praktycznie przy samym brzegu jeziora. I tu właśnie szlak ma chyba swój najciekawszy i najbardziej urokliwy przebieg. Po deszczach konieczne trzeba wziąć też poprawkę na podmokły teren, a co za tym idzie „uzbroić się” w odpowiednie obuwie.
Ścieżka doprowadzi nas do krótkiego podejścia w postaci schodów, po których pokonaniu staniemy tuż przy tablicy informującej, iż znajdujemy się na terenie Rezerwatu przyrody „Buki nad jeziorem Lutomskim” (3,6 km). Przy schodach do naszych znaków szlaku dochodzą znaki szlaku czerwonego. Wraz z nimi pójdziemy aż do drogi asfaltowej łączącej Sieraków z Kwilczem.

Ruszamy dalej na szlak biegnący dalej prostopadle od schodów. Z lewej strony mamy teraz otwartą przestrzeń (pola), po prawej otacza nas teren leśny. Za chwilę pójdziemy już tylko drogą wśród lasu, dochodząc w ten sposób do ogrodzenia Ośrodka Sportu i Rekreacji. Aż do wspomnianej drogi asfaltowej będziemy mieli go cały czas po swojej lewej stronie. I tak docieramy w pobliże jeziora Jaroszewskiego, będącego ważnym punktem turystyczno-rekreacyjnym Pojezierza. Znajduje się tu duży kompleks ośrodków wczasowych, zarówno gminnych jak i prywatnych.

Przed drogą asfaltową skręcamy w lewo (4,4 km). Pójdziemy teraz dłuższy czas chodnikiem. Tuż przy nim znajduje się niewielka ścieżka dydaktyczna Park Edukacji Przyrodniczej „Słoneczko”, który warto na chwilę odwiedzić.
Chodnik doprowadza nas praktycznie do wsi sołeckiej Grobia – Jaroszewo (wieś dzieli się administracyjnie na 3 części: Centrum, Jaroszewo i Sprzeczno). Mijamy skrzyżowanie i tuż za wyremontowaną w 2005 r. figurą Jezusa Chrystusa przekraczając asfalt skręcamy w prawo w polną drogę (5,7 km), którą to będziemy podążali praktycznie już do końca szlaku. Po uprzednio raczej leśnej trasie odcinek ten może wydawać się trochę monotonny, choć i on ma swój urok. Po lewej stronie drogi towarzyszyć nam będą teraz „gołe” połacie morenowych pól, po prawej stronie w pewnym oddaleniu dostrzec możemy natomiast taflę jeziora Jaroszewskiego. Po około 1 km droga szerokim łukiem zakręca w prawo (6,7 km) i pozostaje nam już ostatnia, około 1,5 km prosta doprowadzająca nas do miejscowości Góra. Przed samą wsią po lewej stronie szlaku dostrzec możemy wody kolejnego jeziora Pojezierza – Widzno.

Góra jest niewielką wsią sołecką bardzo jednak ciekawie umiejscowioną. Leży ona bowiem nad północno-zachodnim brzegiem Jeziora Jaroszewskiego i północnym brzegu Jeziora Śremskiego oraz 8 innymi jeziorami, z których większymi są: Bukowieczko, Wielkie, Moczydło i Głęboczek.

Dochodząc do asfaltowej drogi powiatowej biegnącej przez wieś skręcamy w prawo (8,3 km). Idziemy teraz chodnikiem po lewej stronie mijając m.in. sklep spożywczy i plażę nad Jeziorem Wielkim. Szlak kończy swój bieg po lewej stronie szosy, tuż przy tablicy drogowej oznaczającej koniec miejscowości (8,7 km). (kod szlaku na traseo: 189410)

Do Sierakowa wrócić możemy idąc dalej prosto asfaltem (ok. 3 km) lub odrobinę dłuższą trasą odbijając w prawo za znakami szlaku niebieskiego. Ja oczywiście szczerze polecam ten drugi wariant.

Pozdrawiam
Adam Pieszo przez kraj

(Adam Pieszo przez kraj)

Co sądzisz na ten temat?