Zamknij

Ważna decyzja UOKiK. OLX odda kasę klientom. Znamy szczegóły

16:27, 29.02.2024 Źródło: UOKiK Aktualizacja: 16:53, 29.02.2024
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/ Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ujawnił niedawno ważną informację dotyczącą popularnego serwisu ogłoszeniowego OLX. Okazuje się, że usługa "ochrony kupujących", którą oferował portal, była niezgodna z prawem. O co dokładnie chodziło?

OLX to jedna z największych w Polsce platform z ogłoszeniami lokalnymi, na której miesięcznie pojawia się aż 12 milionów użytkowników. Pewien czas temu portal wprowadził dodatkową usługę dla kupujących, znaną jako "pakiet ochronny". Choć klienci korzystali z tej funkcji z zadowoleniem, szybko zaczęły pojawiać się skargi, co skłoniło UOKiK do interwencji.

Jeden z klientów, który doświadczył negatywnych skutków tej praktyki, opisał swoje doświadczenia.

- Skorzystałem z ich usług i zakupiłem telefon wpłaciłem pieniądze na konto olx telefon dotarł jednak jest uszkodzony olx umywa ręce twierdząc że ich program ochrony kupujących nie obejmuje uszkodzeń a tylko sytuacji gdyby sprzedający nie wysłał paczki lub z inną zawartością (…). - napisał w skardze do UOKiK, którą możemy przeczytać w komunikacie UOKiK. 

Kolejnym problemem był sposób naliczania opłat za usługi serwisowe przez OLX. Często opłaty te nie były uwzględnione w cenach produktów i naliczane były dopiero w momencie realizacji transakcji.

Prezes UOKiK wydał decyzję

- W wyniku prowadzonych działań grupy OLX, konsumenci ponosili negatywne konsekwencje finansowe. Okazało się, że spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ochrony dla klientów. Mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji, konsumenci mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców - donosi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Portal odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów: jeśli konsument odpowie na tę wiadomość, otrzyma zwrot na konto bankowe, w przeciwnym razie zwrot środków zostanie przekazany do „portfela OLX” w serwisie. 

Klienci mogą oczekiwać zwrotu pieniędzy

W specjalnym komunikacie UOKiK opisał szczegóły, jak odbywać się będzie w ramach "Pakietu ochronnego".

- Otrzymają go konsumenci, którzy spełnią następujące warunki: skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian wynikających z decyzji ws. nieprawidłowo wykonanej transakcji, a spółka ich roszczenia odrzuciła, co konsumenci zakwestionowali. Dotyczy to również osób, które 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku w ramach „Pakietu ochronnego”, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką. Będą mogły zrobić to teraz. Portal odda kwoty, które wydali na zakup produktu - napisano. 

W przypadku zwrotu pieniędzy za „usługę serwisową” otrzymają go "osoby, które skontaktowały się z OLX w sprawie tej usługi od  1 grudnia 2021 r. do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji". 

(Źródło: UOKiK )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%